Monday, 14 September 2015

EDU3093 ( ISU DAN CABARAN PENDIDIKAN ) II

BAB 4 : TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN GURU


          Tanggungjawab guru kini kian mencabar bukan sahaja melalui profesion keguruan itu sendiri tetapi juga dari masyarakat yang telah meletakkan harapan yang tinggi terhadap guru dan sekolah.  Justeru, kestabilan emosi guru sangat diperlukan untuk mengelakkan sebarang 
tekanan dalam melaksanakan amanah yang telah ditetapkan. Sewajarnya seseorang guru mempunyai keupayaan untuk menjalankan semua tanggungjawab yang diberi tanpa sebarang tekanan. Ini kerana guru mempunyai peranan yang penting untuk membangunkan modal insan 
yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Sehubungan itu, sangatlah penting seseorang guru mengurus tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada mereka tanpa stres dan tekanan. Sekiranya guru gagal mengurus emosi dan stres yang dihadapi, maka sukarlah baginya untuk membentuk modal insan sebagaimana yang dicita melalui Dasar Pendidikan Kebangsaan.

4.1  TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN GURU
  i.  Stres
 ii. Burn Out
iii. Langkah-langkah Pengurusan Tekanan Emosi


4.2  STRESS

PUNCA-PUNCA STRESS

























TAHAP STERSS





LANGKAH-LANGKAH MENANGANI  STRESS












4.3  BURN OUT











TANDA-TANDA  BURN OUT





JENIS-JENIS BURN OUT

KESAN-KESAN BURN OUT





PUNCA DAN KESAN BURN OUT KEPADA GURU



PERBEZAAN  ANTARA  STRESS DAN BURN OUT






SEKIAN, TERIMA KASIH.













No comments:

Post a Comment